۞ Selamat datang ke Blog MarhalahPertama™ 1987 ۞
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

May 24, 2010

 Minggu Pertama Praktikal



Walaupun baru seminggu menjalani latihan industri ,dah banyak perkara yang dipelajari berkaitan dengan pengurusan dalam Pejabat daerah. Dalam pejabat Daerah pula ditempatkan di bahagian Pentadbiran dan kewangan . Bahagian Pentadbiran dan Kewangan berfungsi sebagai:
Menyediakan anggaran Perbelanjaan , Pungutan Hasil, Perlesenan, Urusan Fail, Pengurusan Pejabat, Pentadbiran Pelbagai Undang-undang, Menguruskan Hal-hal Perjawatan, Urusan Tawaran Sebutharga, Perlantikan Ketua Daerah/ Ketua Anak Negeri/Wakil Ketua Anak Negeri Pemimpin Masyarakat/Cina dan Ketua Kampung, Urusan Keselamatan, Urusan Kehakiman, Urusan Pilihanraya, Urusan Banci Penduduk, Menyelaras penggunaan komputer dan melaksanakan sistem-sistem komputer yang diperkenalkan oleh kerajaan (SISPAN, SISVOT, SISFAIL, dan SMAPAN) dan, Pengurusan kenderaan jabatan dan mesin-mesin pejabat.
Sudah Semestinya kerja-kerja seperti Fotostate, menaip, menghantar document menjadi perkara wajib harian dalam office. Seawal minggu pertama antara tugas yang diberikan adalah menyediakan anggaran perbelanjaan dalam bentuk LPO serta memasukkan data Lesen perniagaan dalam bentuk softcopy. Selain itu juga perlu menyediakan dan menaip data senarai pembanci untuk tahun 2010. Walaupunbagaimanapun kerja-kerja di pejabat daerah tidaklah terlalu banyak dan masih banyak masa terluang.Masa terluang itulah untuk membuat Report Praktikal..

0 comments:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

 

۞ Follower & Translate

English Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

۞ Recent Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Berkunjung Blog Hadlan™ 1987 » ۞ Sila Tinggalkan Komen serta idea anda Untuk tarbiah bersama ۞ Terima kasih Atas komen yang Diberikan ۞

۞ Get Newsletters Update ۞


Digg Technorati http://i241.photobucket.com/ Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Yahoo Simpy

type='text/javascript'/>